Proč Nitjananda
Jiří Vacek
Proč právě Nitjananda vstoupil do života naší skupiny?
Jeho osobnost mě silně vnitřně přitahovala již v osmdesátých letech, kdy jsem se seznamoval s učením mistrů kašmírského šivaismu.
Nitjananda mě přitahoval vnitřně stejně jako Ramana Maháriši. Bohužel v knihách, které jsem tehdy měl, jsem nenašel podstatu praxe této jógy. O samotném mistrovi byla tehdy jen jedna jediná knížečka, což bylo velmi málo.
Zájem o Nitjanandu se vrátil znovu v plné síle až tento rok, když jsem o něm dostal několik knih v angličtině. Vyšly teprve nedávno a nikoliv, jak bychom očekávali, v Indii, ale v USA.
Ze studia učení, které Nitjananda vykládá, mně jasně vyplynulo, že podstatu nejvyšší praxe této jógy, která vede k poznání vědomí Já a k jeho spojení s jeho mocí (jednotě Šivy a Šakti), je vnitřní pránájáma, která vede pránu vzhůru sušumnou až nad hlavu, kde dochází k poznání Já a k jeho spojení se šakti.
Jinými slovy: od samého začátku provádíme jako součást naší stezky vnitřní pránájámu, která je i metodou kašmírského šivaismu. Tuto metodu znali i praví zednáři, jak dokazuje Kerningův „Testament“, který nalezneme ve 2. díle Weinfurterova „Ohnivého keře“.
Jirka Krutina i naše Eva se vnitřně napojili na Nitjanandu. Jirka s ním měl zážitek, který je shodný s mou zkušeností s Ramanou Mahárišim v osmdesátých letech. Je uveden v pamětech i na Mountain Path. Jde o působení jediného pravého mistra, vědomí Já jsem, které se projevuje různými osobnostmi. Brát je odděleně a připisovat je osobnosti, by byl velký omyl.