Vztah mistr – žák
Jiří Vacek
Vztah mezi mistrem a žákem je skutečný, ale neviditelný. Jeho existence se projevuje jeho působením, které je různě zjevné.
Těžiště vztahu mistr – žák je v jeho neviditelné oblasti. Chápat pomoc mistra proto pouze zevně, je velká nevědomost i překážka na cestě zároveň. Největší pomoc od mistra žák čerpá právě z této neviditelné duchovní oblasti. Tento vztah můžeme chápat jako určitý druh spojení nejprve telefonického, později i bezdrátového.
Vztah k mistrovi se ve správném žákovství trvale rozvíjí a to tím více, čím více žák na mistra spoléhá, ale i postupuje v souladu s jeho pokyny.
Pravé žákovství je pouze tam, kde existuje skutečné, ale neviditelné spojení mistr – žák. Pouhé zevní vyhlašování žákovství jím není. Pravý žák dělá to, co mistr učí. Pouhé přihlašování se k mistrovi žákovstvím není. Tím vztah mistr – žák nevzniká.
Čím víc žák do vztahu k mistrovi přispívá, tím víc zpět získává. Nejlepším vkladem je láska a úcta.