Jdi na obsah Jdi na menu
 


O výbornosti pozorovatele

25. 12. 2015

Jiří Vacek

Usilovné celodenní spočívání v sebe si vědomém, vše pozorujícím vědomí, které ví, že není ničím, co pozoruje, je jedna z nejúčinnějších sádhan, jaká existuje.

Zahrnuje a přináší:

1) Spočívání v pozorovateli, který je aspektem vědomí Já jsem. Jeho nácvik je nejsnadnější metodou, jak si uvědomit Sebe v pozorujícím vědomí.

2) Rozpouští klam „jsem tělem a myslí“, neboli ego a tím i pocit „jsem činitelem“.

3) Osvobozuje nás, vědomí z pohlcení světem.

4) Umožňuje správně rozlišovat, provádět očistu mysli od zlých a odstředivých tvořivých sil a její ovládání.

5) Obrácení pozornosti na pozorující vědomí přináší poznání jeho základu, jímž je vědomí Já jsem.

6) Spočívání ve vědomí pozorovatele je meditace, kterou můžeme a máme provádět po celý den, ať jsme činní a pracujeme nebo v klidu.

7) Praxe pozorovatele dostatečně dlouho prováděná postupně přechází do stavu trvalého, přirozeného sahadža samádhi.

8) Namířená pozornost pozorovatele vede oživující a posilující moc vědomí, nač je namířena a blahodárně v tom působí. Tak lze vědomě ovlivňovat a zlepšovat stav všeho. Vědomí není jen pouhý nečinný pozorovatel, ale svou mocí ovlivňuje vše, co pozoruje. Tak je možné léčit tělo nebo zlepšovat vztahy mezi lidmi.

9) Do pozorovatele je možno klást otázky a dostávat intuitivní odpovědi.

10) I v pozorovateli je možno prosit „ve jménu mém“ neboli ve vědomí Já jsem.

 

Toto vše doplňujeme o aspekt boží lásky současným dodržováním přikázání lásky k Bohu, bližním i k sobě.

Takto pojatá praxe je celistvá, nemá nedostatky a vede přímo k cíli, pokud ji provádíme celý den, vytrvale a bez přerušování.

Podrobný postup, jak si uvědomit pozorovatele, je uveden v knize „Královská jóga“. Děje se tak postupně pomocí metodické řady na pozorovatele.