Jdi na obsah Jdi na menu
 


Mistr je Bůh!

4. 11. 2018

Jiří Vacek

Občas tuto pravdu nalezneme v duchovní literatuře, ale málo jí rozumíme. Mistr není tělo a proto ani jeho tělo, celá zevní osobnost není Bohem i když je mu blízko.

Mistr je vědomí Já jsem, které v něm září stejně odhalené jako v Bohu. Svým odhaleným Já jsem je mistr stejné podstaty jako sám Bůh. Pokud si uvědomil Otce, brahman, je v tomto smyslu těsně s Bohem spojen a sjednocen.

Skrze své Já jsem se mistr podílí na božském Já jsem a to tím víc, čím víc toto sjednocování v jeho životě probíhá. Proto můžeme mistra vnitřně uctívat jako Boha, který je v něm plně odhalen.

Právě zde platí: „Otec, brahman a Já jsem, mé Já jsem jedno s Otcem jsou, ale Otec, absolutní vědomí Já jsem je větší než Já, mé vědomí Já jsem“.

Mistr s plným dosažením brahman je tak blízko Bohu, že se pro něho hodí označení Syn boží. Když se k němu obracíme, nesmíme však zapomínat na omezení tohoto stavu, která jsme uvedli. Každý mistr nedosáhl uvědomění Otce, brahman a proto není v tomto smyslu plně Synem božím.

Křesťané věří, že člověk Ježíš tohoto duchovního stavu božského synovství dosáhl. Kristus je právě označení pro toto dosažení.

Křesťané se mýlí však v tom, že Ježíš je jediný člověk na světě v jeho dějinách, který tohoto stupně dosáhl. Indové takových mistrů mají více a nejsou předmětem nebezpečných sporů a nenávisti. Tento tolerantní postoj by měl být vzorem pro celou západní společnost.

Představa jedinečnosti Ježíše, kterou křesťané vztahují i na sebe, není ničím jiným než duchovní pýchou. Obrovské zlo, které napáchala, je toho jasným důkazem.

Jedním z mistrů, který je částí Indů považován za jednoho z Bohů, je například i Buddha. Ústřední bod jeho učení o nenásilí, jeho studium a hlavně praxe by rozhodně celému Západu prospělo. Indové neznají náboženské války, které tak ničily a stále ničí Evropu, ani inkvizici.

V dnešní době dosáhl božského synovství Ramana Maháriši. Jeho obrovský význam spočívá v odhalení pravdy o Já jsem i v metodě, kterou je přímo poznáváme, což je átmavičára.

Není to tak, že by Maháriši učení o Já, o átmavičáře „vynalezl“. Obojí existuje stále, ale ne vždy je tato nejvyšší pravda takto veřejně učena. Maháriši je v dnešní době nejvyšším učitelem této stezky poznání a to nejen pro Indy, ale i pro celý svět. Proto je vážen a uctíván po celém světě a to i mnohými křesťany.