Je samsára nirvána?
Jiří Vacek
Říkat nevědomým a trpícím lidem, že samsára je nirvána a nirvána je samsára, je stejné, jako říkat slepcům, že slepota je totéž, co dobrý zrak viz mistr Kaizen, Jednota v rozmanitosti, str. 172 a dále.
Změní se snad jejich nevědomost byť jen o píď, když si budou říkat, že samsáro je nirvána? Změní se proto jejich utrpení v blaženost?
Když se jim navíc ještě řekne, že je nesmyslné se honit za nějakým cílem neboli za nirvánou, vysvobozením, pak je zkáza dokonána. To je ono známé není oč usilovat ale, co je horší, není ani východisko z utrpení a nesvobody.
Buddha byl zřejmě nevědomý, když učil osmidílnou stezku a dal nám za cíl vysvobození; odchod ze samsára do nirvány.
Řeči typu samsára je nirvána, není cíl, o který bychom měli usilovat, není ničím jiným, než neadvaita, neboli nepravá advaita v buddhistickém podání.
Když k tomu ještě přidáme marxismus dalajlámy a jemu podobných, tvrzení o neexistenci vědomí jako noumenon, co vlastně z buddhismu zbude?
Na jedné straně přísahají, že nevstoupí do nirvány, dokud nespasí všechny bytosti, na druhé straně není kam vstupovat, protože samsára je nirvána. Co si má z toho nevědomý a trpící hledající vybrat?
Když si takový mistr navíc libuje v luxusních autech, jen tím zmatek zvětšuje. Ještě že víme: „Podle skutků poznáte je!“