Hodnoťme sebe, ne mistra ani druhé
Jiří Vacek
Tam, kde je ego a není poznání sebe, nejsou ani ty nejzákladnější předpoklady pro hodnocení duchovních vlivů.
Jelikož není zrušeno pouto k zevnímu světu, hledající mají trvalý sklon přikládat větší důležitost zevním, tělesným projevům, které provázejí působení šakti.
Nejvyšší duchovní úroveň je však oblast neprojevu, který počíná oblastí světla a pokračuje do ryzího vědomí Já jsem.
Ego také rádo své nedostatky připisuje mistrovi a naproti tomu úspěchy si rádo přivlastňuje. Je náchylné k úsudkům typu: „Meditace nebyla dobrá, protože mistr je slabý“ a podobně. Když se mu meditace daří, neváhá si její zdar přivlastnit.
Pravda je, že jsou to tvořivé síly mysli hledajícího, které rozhodují o tom, jak se mu v meditaci právě daří a na stezce vůbec. Jsou-li nepřátelské sklony Bohu oslabeny nebo dočasně nečinné, tak se nám na stezce daří lépe, protože odpor proti poznání Boha je slabší, a proto se působení mistra více projevuje a například meditace je lepší.
Když se v naší mysli naopak rozvinou síly Bohu nepřátelské – například myšlenky a touhy po světě a jeho potěšeních a jim podobné, brání nám vliv mistra zachytit, a pak se nám na stezce nedaří.
Čím dříve hledající pochopí tuto tvrdou zákonitost sil, které nám vládnou, tím lépe. Dokud se tak nestane, bude vždy jen jejich hříčkou. Nikoliv obrazně, ale doslova. Bude žít to, co mu dovolí a nic jiného.
To také vysvětluje, proč na jedné společné meditaci její účastnící mají často velmi rozdílné zkušenosti.
Když nosím skafandr, nemohu si stěžovat, že mne slunce neopálí.
Nenechme se mýlit nadšeným líčením duchovních zkušeností z návštěv nejrůznějších mistrů. Jistě, tyto zkušenosti jsou pravé. Usuzovat, že je měl každý, kdo navštívil Mahárišiho, Rámakrišnu nebo dokonce Ježíše, by bylo zcela chybné.
Ti, kteří tyto zkušenosti neměli, a je jich mnoho, myslím, že dokonce většina, o tom nepíší. A pokud píší, tak dokonce v nepřátelském duchu. Jejich příspěvky se však nezveřejňují nebo jen málo.
Jaký zkreslený dojem se tím vytváří, je zřejmé.