Existuje naše já?
Jiří Vacek
Někteří učitelé popírají existenci lidského já, jiní tvrdí, že je božské. Co je pravda?
Vysvětlení zní: Každý mluví o jiném já. Ti, co tvrdí, že já neexistuje, mají na mysli naše nepravé já, o kterém mluví hinduisté a označují jej pojmem ego, aby bylo pojmově rozlišeno od pravého Já, vědomí Já jsem. Křesťané znají nepravé já jako padlého Adama, pravé Já je Kristus v nás.
Bůh podle Bible nás stvořil „k obrazu svému“ neboli božské, a s tím souhlasí i ostatní náboženství. Proto i do nás vložil své božské Já, vědomí Já jsem. Ve stavu pádu jsme se tomuto našemu pravému Já odcizili a zapomněli na ně.
Ve své nevědomosti, která je stavem bez Boha, jsme se začali ztotožňovat, své vědomí, se svým tělem a myslí a tak vzniklo nepravé já, ego, padlý Adam.
Pravé Já je ryzí, nestvořené vědomí Já jsem, nepravé já je vědomí ve své nevědomosti ztotožněné s ne-já. Je vědomí já jsem to či ono. Proto ego není trvalé, ale stále se mění podle toho, s čím se právě ztotožňujeme.
Vědomí Já jsem je naším pravým Já, které do nás Bůh při našem stvoření vložil. Je Kristem, Spasitelem, naší buddhovskou podstatou. Ono nám propůjčuje osobní vědomí. „Já existuji a vím, uvědomuji si, že existuji a jsem to já, kdo existuje“. Skrze ně jsme si vědomi své vlastní existence i existence světa a druhých bytostí. Bez něho bychom byli jen neživým kamenem, neživou hmotou. Vědomí Já jsem je to, co se nemění, ale je pouhým pozorovatelem všeho.
Je i částí Boha v nás, dítětem božím, které když poznáme, nás dovede ke svému Otci, se kterým je naše pravé Já soupodstatné. Otec a my jsme vědomím Já jsem, ale Já jsem Otec je větší.