Jdi na obsah Jdi na menu
 


Duchovní pýcha žáků

7. 8. 2020

Jiří Vacek

Typické projevy duchovní pýchy: vše znám, vše vím, vše jsem již slyšel či četl mnohokrát, nic nového nikde a v ničem není.

Tyto nesprávné závěry jsou provázeny vnitřní rozmrzelostí nad tím, když jim jejich jistotu omezenosti narušuji.

Příznačná je jejich rozmrzelost nad pojednáními o nauce. Vše již mnohokrát slyšeli. Přitom je jasné, že nic z toho, co tak do omrzení slyší, nedokázali zvládnout a uskutečnit.

Možná, že to, co slyší, vyvolává jejich rozmrzelost právě tím, že dobře vědí, jak jsou ve světle „nudné“ nauky nedostateční.

Nauka je jen zdrojem rozumového poučení, potěšení z něho, ale nikoliv návodem „jak na TO“. Těší se svými znalostmi, ale nikoliv jejich uplatněním ve své praxi.

Pak se stává, že „nevzdělaní“, ale prostí a upřímní hledající je v duchovních výsledcích předhánějí.

Nikoliv vědomosti, schopnost nekonečných rozmluv, ve kterých dávají znát svou nadřazenost, ale pravá láska je to, co je opravdu potřeba.

Takové chování jasně ukazuje na neúctu k nauce, která nás zachraňuje z nebožských zrodů.

Pak zasahují duchovní zákony. Koho časté opakování nauky nudí, má jediný následek: nauka je takovému žákovi odejmuta a tím i možnost spásy.

Pokud takto odmítavě reagují na nauku přednášenou mistrem, je z duchovního hlediska jejich provinění ještě horší.