Jdi na obsah Jdi na menu
 


Meditace u Vacků doma 19.04. 2011 - promluvy JV

19. 4. 2011

Jiří Vacek

Nedoslovný přepis promluvy Jiřího Vacka

Mám stále dojem, že někteří z vás, i někteří co jsou tady, úplně nechápou, o co jde v případě H. To, co mistrovi jasně takový hledající říká, je: „Nezajímá mě, co říká můj mistr, co učí a píše, můžu si dělat, co chci, není nutné se mistra dovolit, dělám si to po svém a nepotřebuji jeho souhlas apod. Prostě mu oznámím, že si jedu na dovolenou, budu si chodit, jak chci, a nikomu do toho nic není, jestli někam jedu nebo ne.“ Je to jasné? To je jako kdyby profesorovi matematiky žák řekl, že ty jeho metody a tu jeho matematiku nepotřebuje, že se tím nebude řídit.

Přitom je spousta lidí, kteří jí mohou závidět. Má srozumitelnou nauku, o které se mně ani nesnilo, společenství i mistra, může se účastnit veřejných meditací apod. Tady vůbec není místo pro nějakou lítost. Jediný, kdo by si zasloužil litování, je ten mistr. Lidi, kterým je H. nějak líto, nechápou, o co jde, jako třeba tady Pepa. H. dostala tolik milosti, o jaké se mnohým hledajícím celé životy ani nesnilo. Dostala možnost spásné nauky, která vede přímo za ručičku, to nikde jinde nedostanete, já jsem to také neměl, musel jsem si to pracně vyzobávat. Měla možnost společenství – sanghy, měla možnost meditovat s mistry v jejich bytech. Takže není důvod pro nějakou lítost. Jediný, kdo si zaslouží lítost, je mistr, který má takového žáka, ale ten ji nechce.

Nevím, jak je možné, že si hledající neuvědomují, kolik času, sil a zdraví stojí mistry vedení žáků jedno zda dobrých nebo špatných – posledních zejména a roní krokodýlí slzy nad žákem, místo aby viděli tuto skutečnost na straně mistrů. To vypovídá jasně o tom, jak nemoudrý soucit je zrádný: lituje nesprávně se chovajícího žáka a nikoliv mistra. Takové kousky nám naše nevědomost a zlo, které v sobě chováme, dělají běžně: mistr je zlý, nespravedlivý a nemá dost lásky. Když je tak špatný, proč se jej tak dlouho drží a tolik křičí, když řekne dost  Měli by raději být rádi, že se jej „zbavili“. Proč nejsou, je „záhada“.

Vůbec si dávejte pozor na svoje city, protože tam, kde je nerozlišujeme z pozorovatele, tak jsme vždycky vedle. Žádné ušlechtilé city nejsou oprávněné samy o sobě. Ztotožněním s nimi dáváte často vzniknout průchodu zla a utrpení.

Každý má nějakou toleranci, nikdo není hned pokročilý, nejde naráz udělat skok, ale když se ani po deseti letech studia a meditace někdo ani nepohne, tak to nemá cenu. To je pak lití vody do děravých sudů.

Pak to dopadá jako Dan Moravec, který sem roky chodil dvakrát týdně meditovat, a pak píše na KV lži, jak nám vyráběl zadarmo kazety, přitom jsme si je nechávali dělat u firmy Čeňka Potočka, což je na každé kazetě uvedené. Když jsem napsal, že to je lež, dělal, že nic ani na to neodpověděl.

Pořád si někteří lidé myslí, že s neodporováním zlu nějak pořídí. Nepořídí. Stejně jako když Hitler porušil Versailleskou smlouvu a v roce 1936 zabral Porúří. Přitom by stačilo, kdyby tam Francie a Anglie poslaly pár tisíc vojáků a ty tři tisíce Němců by odtamtud vyhnaly, což by nebyl problém. Oni neudělali vůbec nic, přitom mohli takto Hitlera pravděpodobně položit na jeho vzestupu. Oni místo toho jej podporovali, aby dál stupňoval svou agresi. Teprve, když napadl Polsko, tak si Anglie a Francie uvědomily, že je zle, a že s tím budou muset něco dělat. Trvalo šest let, než se jim to podařilo napravit. Paradoxně Hitler získal jen díky obsazení Československa zbraně pro milionovou armádu. Za peníze, které nám ukradl, které jsme měli uložené v zahraničí, si nakoupil zbraně. V Polsku vyhrával díky našim výborným tankům. Poláci také místo toho, aby se s námi spojili proti Hitlerovi, tak se s námi handrkovali o pár hektarů někde na Těšínsku. To samé Havel se svým „nebudeme jako oni“, dovolil, aby celá vláda a ostatní úřady byly prolezlé estébáky a komunisty. Pak se nemůžeme divit, že nic nefunguje, jak by mělo.