Kajvalja Navaníta - Květ vysvobození
Starobylé tamilské pojednání o dosažení vysvobození pomocí meditace na naše pravé Já a rozpouštěním pout a sklonů, které jsou příčinou našich neustálých, nových zrodů a tím i nekončícího utrpení.
Dílo zasvěceně a velmi srozumitelně pojednává o stavu těch, kteří dosáhli poznání i vysvobození.
Kajvalja je jedním z pojednání, které velmi doporučoval ke studiu Ramana Maháriši, mudrc z Arunáčaly.
Překlad je z anglického vydání Ramanášramu v Indii.
Ukázka z knihy
1. Uctívám svaté nohy jediného Pána, který podoben éteru sídlí jako poslední pozorovatel v Srdci všech bytostí, ať jsou ovládány žádostmi či nikoliv a který září jako poslední vrchol nad sedmi po sobě jdoucími duchovními stupni (viz verš 149 druhé části a I.dodatek), které samy se nalézají nad ostatními úrovněmi mysli neboli v Nannilam, nejsvětějším ze sedmi svatých míst.
2. Uctívám trvale zářící čisté vědomí, které se projevuje jako Brahma, Višnu či mocný Šiva podle toho, jak vytváří, udržuje či rozpouští vesmír i jako nesčetné individuelní bytosti a přece je věčně svobodný a dokonalý jako zářící slunce nad oceánem blaženosti.
3. Neustále uctívám lotosové nohy svého mistra, jehož milostí jsem se dozvěděl, že mé pravé Já je všeobshující Skutečností (Brahman) a že vesmír je jen jevem ve mně, který zůstávám jako Jáství, podoben éteru ve stěně.
4. Uctívám Všemocného, jenž se zrodil jako můj mistr, aby mysl, rozum, smysly a tělo se mým poznáním obrátily v nic, tak jako mizí mlha pod paprsky slunce, který mě učil, že Ty a já jsme jedno, proto, abych dosáhl jednoty s Ním.
5. Uctívám nohy svatého mistra, který září jako širý prostor bez počátku a konce nebo bez přestávek a přistupuji k tomu, abych ti vysvětlil pravou podstatu absolutního bytí, nesvobdy i osvobození tak, aby tomu porozuměli i ti, kteří neznají písma.
6. Dávní zřeci sebrali z nekonečného oceánu mléka védántu (tj. Upanišády) a naplnili jí svá díla. Vařením v ohni mistrových slov a stloukáním pomocí pátrání po Jáství jsem získal tento květ vysvobození – Kajvalja Navaníta pro všechny. Budou ti, kteří s ním utiší hlad, jíst odpadky? (tj. pěstovat žádosti?)
7. Když jsem vzýval svého Mistra Vénkatésu Mukundu, který je věčně svobodný a který mě přijal za svého, napsal jsem toto dílo, které má dvě části. Prvá část obsahuje jasný výklad pravdy a druhá rozptyluje všechny vzniklé pochybnosti.
Z obsahu
- 1. část – výklad pravdy
- 2. část – rozptýlení pochybností
- Pravá a nepravá advaita
- Poznání sama sebe – jediný pravý základ advaity
- Nedvojnost skutečnosti je jednotou vědomí
- Advaita a moderní věda
- Některé omyly v chápání advaity