Výroky, 1. 2. 3. díl
Výroky vznikaly samovolně jako krátká intuitivní sdělení autora v průběhu jeho celoživotní duchovní praxe. Přestože to nebylo původně plánováno, byly jednotlivé výroky později tématicky uspořádány, aby daly vzniknout tomuto třídílnému celku
Jednotlivé díly jsou uspořádány svým osobitým způsobem tak, aby se od sebe navzájem tematicky i stylově odlišovaly, společně však podávají kompletní, ucelený pohled na duchovní život. Čtenáře postupně vedou slovem i duchem od prvních kroků na stezce sebepoznání až k jejímu cíli, jímž je poznání naší pravé podstaty a následné vysvobození z utrpení ve hmotném světě.
Díky svému kapesnímu formátu jednotlivých knih je možné je mít neustále u sebe a kdykoliv někde čekáme, nahlédnout do nich a tak se udržovat v duchovním proudu i uprostřed horečného shonu světa, ale též je lze studovat systematicky v klidu, v ústraní.
Ukázka z knihy
Jednota
Prožívat jednotu značí neprožívat, necítit dvojnost. Realizace, uvědomění jednoty je ztrátou uvědomování si dvojnosti, oddělenosti. Jednota je pocit nedvojnosti, nerozdělenosti, nikoliv ztráta vědomí rozlišenosti.
Vnitřně jednota, zevně rozlišení, avšak nikdy oddělenost, rozdělení. Co Bůh spojuje, ať člověk nerozděluje.
Co je rozděleno, musí být spojeno, co je nevědomé, musí být uvědoměno.
***
Každé dělení na dobré a zlé, přátelské a nepřátelské, hmotu a ducha, pokud je bereme za absolutní, oddělené a nesmiřitelné protiklady, zastírá a rozbíjí, ovšem pouze zdánlivě, podstatnou jednotu, jedinou Skutečnost. Prostě nám její pravdu zatemňuje.
***
Máme-li se podle Mahárišiho dívat na svět jako na Boha, pak to platí i pro naše vlastní tělo. Ono je nedílnou součástí světa. Tedy: dívejte se na své tělo jako na Boha.
To, co dělá kněz při mši, že přeměňuje obyčejnou oplatku v tělo Páně a víno v jeho krev, máme činit všichni a neustále. Ramana Maháriši tomu říká: „Dívat se na věci jako na Boha“, což znamená uvědomovat si stále, že vše je Bůh a že kromě něho nic neexistuje.
***
Otázka není pouze, zda jsem či nejsem zakusitel, ale jak mě zakusitel a jeho zakoušení ovlivňuje.
Nejsem tělo, mysl a tak dále – dobře, to vede k poznání mé podstaty, k poznání priority vědomí, avšak je to dualita já a ne-já, nikoliv Jednota.
Přestaneme-li rozlišovat, pak to, co zbyde, je jednota.
***
Samsára a nirvána
Nirvána a samsára nejsou dva, ale jedno.
Nirvána = samsára, neznamená totožnost, ale nedělitelnost.
Samsára je projevená nirvána, ono nezrozené.
Neměňme samsáru v nirvánu, ale objevme nirvánu, která v ní je.
***
Nirvána je samsára a samsára je nirvána, znamená, že existuje pouze jedna jediná Skutečnost a nic víc. Jinak platí, že nirvána je nirvána a samsára je samsára.
Samsára je opravdu nirvána ve smyslu nejvyšší Skutečnosti. Nejprve však musíme vstoupit do nirvány, abychom mohli z vlastní zkušenosti říci: Samsára je nirvána.
Z obsahu
- Nejvyšší Skutečnost
- Bůh
- Boží vůle a odevzdanost
- Šakti, tvořivá moc vědomí
- Zákon příčiny a následku
- Jóga