Učebnice átmavičáry neboli zkoumání sama sebe
Odvrátit pozornost od věcí pozorovaných a přivrátit ji na to, co se v nás vše uvědomuje a dosáhnout tak přímého uvědomění, že jsme ryzím, neomezeným vědomím, které je i naším pravým Já, je zásadním obratem na duchovní stezce, ale také nejtěžším. Ono jsou dveře do království nebeského, o kterých mluví Ježíš a kterými máme do něho vstoupit. Prvým uvědoměním Já začíná teprve skutečný duchovní život a to doslova: v duchu, ve vědomí Já jsem. Proto je dosažení tohoto obratu věnovaná celá kniha. Jejím cílem je co nejvíce tento obrat k Duchu - átman objasnit a popsat různé postupy, kterými jej je možné dosáhnout. Kniha je praktickým a metodickým doplňkem již vydaných pojednání o poznání našeho pravého Já, "Smyslu života" a "Džňána józe". Je založena na vlastních praktických zkušenostech a umění Ramana Mahárišiho. Pro ty kteří upřímně usilují o uvědomění Já je velkou pomocí pro svůj jasný výklad a praktický přístup bez zbytečné intelektuální zátěže.
Ukázka z knihy
Provádění átmavičáry
Při átmavičáře nehledáme nic, co by zde právě teď nebylo, ale snažíme si uvědomit to, co zde právě teď je. Nehledáme nic mimo sebe, ale samy sebe, nerozlišené, čisté vědomí v nás. Čekáme-li něco, co zde není, nějaké zjevení, zázrak atd., hledáme špatně a nikdy se nedočkáme. My sami musíme pochopit, rozpoznat a uvědomit si základ naší bytosti pomocí neustálého obracení pozornosti na samo vědomí bytí, kterým jsme.
Pátrání po Jáství je nutno provádět s maximální pozorností a bdělostí k tomu, co proces, átmavičáry při svém provádění vyvolává. Současně je nutná aktivní touha pochopit a porozumět tomu, co jsme. Správná átmavičára zvláště na svém počátku je velmi dynamickým procesem, do kterého musíme vložit vrcholné úsilí i bdělost k tomu, co se ve vědomí odehrává, když pátráme, kdo jsme. Jinak nepostřehneme, že vědomí hledajícího, ve kterém pátrání probíhá, je samo odpovědí na otázku "kdo jsem?". Jinými slovy, hledající, totiž jeho vědomí je hledaným Jástvím. Pomozme si příměrem. Hledáme-li zdroj světla, nesmíme se dívat na osvětlované předměty a dokonce ani ne na osvětlující paprsek reflektoru, ale musíme jej sledovat pohledem zpět tam, odkud vychází, k jeho zdroji, jimž je reflektor. Stejně je tomu i s Jástvím. Musíme obrátit pozornost od věcí uvědomovaných i od uvědomování k tomu, co si v nás uvědomuje. Stopou nám může být bud pozornost (pozorování) či pocit já. Sledujeme-li je tam, odkud vycházejí, dostáváme se k Jáství. Pozornost (pozorováni) i já, oboje tryská z nerozlišeného vědomí.
Z obsahu
- Pomocné prostředky
- Všeobecné pokyny ke cvičení meditace a koncentrace
- Stabilizace zkušenosti vnitřního aspektu Já- Átman
- Poznání zevního aspektu Já- Brahman a jeho stabilizace
- Realizace projeveného aspektu Jáství – realizace jednoty
- Přehled praxe přímé stezky a její průběh
- Technika duchovní práce