CD 17 - Podstata úsilí o poznání sebe a vysvobození - 2.díl
Na tomto CD autor objasňuje základní zásady a postupy duchovní praxe vedoucí k poznání Sebe, našeho pravého Já – ryzího vědomí Já jsem, kterým jsme, a k vysvobození z koloběhu zrodů v nebožských světech.
Autor zde ve 2. dílu podrobně vysvětluje podstatu átmavičáry neboli zkoumání Sebe – zkoumání „Kdo nebo co jsem?“ se zastavenou myslí pomocí správně namířené pozornosti vědomí, a to na Sebe sama – na samo ryzí vědomí nebo vědomé bytí, místo zevně, jak jsme běžně zvyklí. Átmavičára je základem všech pravých, vnitřních náboženství a v naší době ji znovuobjevil a učil indický mudrc Ramana Maháriši.
Výňatek z CD
Átmavičára, pátrání po našem pravém Já, je prací s vědomím a s jeho pozorností, a nikoliv s myslí. Jejím cílem je odtažení pozornosti vědomí od všeho pozorovatelného, což je celý svět, všechny jeho bytosti, naše tělo, jeho pocity, stavy a činnosti i naše mysl se všemi city, myšlenkami a představami. Stáhneme-li vědomí z pohlcení v čemkoliv pozorovatelném, odtáhneme-li je plně od toho, pak to, co zbývá, je samo ryzí vědomí – my sami. Tím dosahujeme přímého uvědomění: nejsem nic, co pozoruji, ale vědomí, které si vše toto uvědomuje neboli pozoruje. Abych si mohl být čehokoliv vědom neboli pozorovat, musím být pozorujícím vědomím. Za vědomím mnohosti předmětů a jejich jmen jsem já – pozorující vědomí. Já si je uvědomuji, já je pozoruji. Ony se mění, já - vědomí zůstává beze změny. Když si je neuvědomuji, ony mizí, ale Já – vědomí zůstává. Jsem proto neproměnným, ale existujícím vědomím.
Kapitoly
- Podstata átmavičáry
- Dosažení poznání
- Co se děje na Stezce
- Stezka jako proměny stavu vědomí
- O důležitosti (duchovního) Srdce
- Potíže s dosažením poznání